استاندار يزد در سفر به شهرستان خاتم از بند تغذيه مصنوعي كرخنگان واقع در شش كيلومتري جنوب شهر هرات بازديد كرد .

در اين بازديد معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي يزد درگزارشي هدف از اجراي بند تغذيه مصنوعي كرخنگان را استفاده از سيلاب هاي فصلي به منظور تغذيه مصنوعي آب هاي زيرزميني و تقويت سفره دشت هرات عنوان كرد و گفت : در سال هاي اخير سطح سفره آب هاي زيرزميني در دشت هرات روند كاهنده اي را داشته است به طوري كه سطح ايستايي به طور متوسط هر ساله 5/38 سانتي متر پايين مي رود . حسين غفوري افزود با احداث اين سد خاكي به ارتفاع 5/13 متر و حجمي معادل يك ميليون و شصت مترمكعب به طور متوسط در هر حادثه سيلابي در درياچه سد ذخيره مي گردد و به تدريج در آبرفت كف رودخانه نفوذ نموده و در مسير آن حركت و به آبخوان هرات مي پيوندد.
وي طول محور اين سد خاكي را 460 متر ذكر كرد و گفت : از اين ميزان 250 متر بدنه و 210 متر بازوي سد مي باشد وي افزود: براي رها سازي حجمي از آب كه معادل 15 درصد از حجم آب كل درياچه سد خواهد بود آبگيري در پايين دست سد تعبيه شده كه دهانه ورودي آن 5 متر از كف بستر ارتفاع دارد بدين معنا كه زماني كه حجم مخزن بيش از 170 هزارمتر مكعب شود تخليه از آب گير به پايين دست سد اتفاق خواهد افتاد .

غفوري گفت: عمليات خاكي اين پروژه جمعا 170 هزار متر مكعب بوده كه از اين مقدار خاك 105 هزار مترمكعب جهت بدنه بند با تراكم 95 درصد كوبيده شده است .

وي اضافه كرد :حجم عمليات سنگي اين بند حدود 10 هزار متر مكعب است كه كار تحويل موقت گرديد و پروژه آماده بهره برداري است .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا